Opinie o Nas
Co na chrapanie? Zobacz, jak pozbyć się chrapania!
Co na chrapanie? Zobacz, jak pozbyć się chrapania!

Chrapanie to przypadłość, która dotyka sporej części społeczeństwa. Według statystyk nawet 25% Polaków cierpi na tę dolegliwość, a w tej grupie przeważają dorośli mężczyźni. Jest ona nie tylko uciążliwa dla otoczenia, ale także stanowi poważny problem z medycznego punktu widzenia. Nie można więc bagatelizować tego zjawiska, gdyż może być oznaką poważnych chorób i mieć poważne konsekwencje zdrowotne. Jakie są przyczyny chrapania i jak można sobie pomóc? Zobacz!

Dlaczego chrapiemy?

Większość osób bagatelizuje chrapanie, uznając je za czysto kosmetyczny defekt. Nie można jednak tego stanu lekceważyć. To może to doprowadzić do powstania poważnych schorzeń, takich jak bezdech senny. Opisywane zjawisko jest wynikiem zapadania się tkanek miękkich gardła podczas snu i nieodpowiedniej cyrkulacji powietrza w układzie oddechowym. Brak możliwości swobodnego nabierania powietrza sprawia, że język wprowadzony w drganie wydaje głośne dźwięki. Zwiotczenie mięśni powoduje, że język hamuje drogę przepływu powietrza, co oprócz uciążliwych objawów akustycznych, doprowadza do niedotlenienia całego organizmu.

Jakie są przyczyny chrapania?

Mimo że chrapanie nie jest klasyfikowane jako choroba, to może być symptomem różnych schorzeń. Częstymi przyczynami gwałtownych wydechów w nocy jest nieprawidłowa budowa nosa i gardła, a także inne dolegliwości laryngologiczne. Nierzadko na pojawienie się tego zjawiska mają wpływ niezdrowy tryb życia oraz zaburzenia rozwojowe górnych dróg oddechowych, powstałe już od urodzenia. Reasumując, do najczęstszych przyczyn chrapania zaliczają się:

  • nadwaga,
  • krzywa przegroda nosowa,
  • przerost migdałków,
  • wady zgryzu,
  • niedrożność nosa,
  • palenie papierosów,
  • spożywanie alkoholu przed snem,
  • nieprawidłowa pozycja spania.

O ile problem nie jest wywołany schorzeniami laryngologicznymi i dysfunkcyjną budową twarzoczaszki, można spróbować poradzić sobie z nim samodzielnie. Wyeliminowanie nieprawidłowych nawyków pozwoli nie tylko poprawić jakość snu, ale także ograniczyć wydawanie uciążliwych dźwięków podczas wypoczynku.

Co zrobić, żeby nie chrapać?

Chrapanie jest nie tylko uciążliwe dla otoczenia, ale także samego chrapiącego. Nieodpowiednie dotlenienie organizmu oraz płytki sen odbijają się na samopoczuciu, powodując rozdrażnienie i ciągłe zmęczenie. Jeżeli dodatkowo z chrapaniem wiąże się bezdech senny, taki stan należy skonsultować z lekarzem.

Możesz także spróbować dostępnych na rynku gadżetów, które niwelują wibracje języka oraz wydawanie głośnych dźwięków. Jednym z nich jest specjalna opaska na głowę przeciw chrapaniu, która umożliwia swobodny przepływ powietrza przez drogi oddechowe. Jest wykonana z miękkich pasów zapinanych na rzep. Zakłada się ją na głowę, zaczynając od brody. Jej konstrukcja nie wpływa niekorzystnie na komfort snu, a nawet poprawia jego jakość.

 

Innym przydatnym rozwiązaniem jest opaska przeciw chrapaniu z-band. Zakłada się ją tylko na brodę, okalając głowę w okolicach uszu. W ten sposób udrażnia się drogi oddechowe, umożliwiając swobodne oddychanie bez uciążliwych dźwięków. Pamiętaj, że w zapobieganiu chrapaniu ważne są także odpowiednia pozycja snu oraz zapewnienie sobie komfortowych warunków wypoczynku.

Jak spać, żeby nie chrapać?

Najprostszym sposobem na chrapanie, który warto wypróbować, jest zmiana pozycji snu. Wydawaniu niekontrolowanych dźwięków sprzyja ta na wznak. W tej pozycji rozluźniony język opada w głąb gardła, ograniczając drogę przepływu powietrza. Podczas spania na plecach usta samoczynnie się otwierają, aby umożliwić złapanie oddechu, a to wprawia język w drgania, powodujące chrapanie. 

Najlepszym rozwiązaniem jest spanie na boku lub na brzuchu, gdyż w tych ułożeniach język nie blokuje dróg oddechowych, dzięki czemu można łatwiej oddychać. Ważne jest również to, aby zaopatrzyć się w materac o odpowiedniej twardości oraz poduszki, których wysokość nie będzie kolidowała z utrzymaniem naturalnej pozycji ciała.

Jak leczyć chrapanie domowymi sposobami?

Chrapanie można wyeliminować, zmieniając swój styl życia. Już niewielka modyfikacja niewłaściwych nawyków może spowodować, że sen będzie spokojniejszy, a problem z głośnym wydechem zniknie. Domowe sposoby są w wielu przypadkach efektywnym wsparciem. Dlatego warto skorzystać z nich w pierwszej kolejności. Jak przestać chrapać?

  • Zwiększ aktywność fizyczną – zdrowa dieta i ćwiczenia fizyczne zapobiegają otyłości, która jest bezpośrednią przyczyną chrapania.
  • Stwórz sobie odpowiednie warunki do snu – przed położeniem się spać wywietrz sypialnię, zasłoń rolety oraz spróbuj się wyciszyć. Pomocna będzie luksusowa jedwabna opaska na oczy, która zapobiega docieraniu bodźców świetnych. Sprawdź nasze wszystkie opaski na oczy.
  • Zrezygnuj z używek – palacze często zmagają się z nadmiernym wytwarzaniem śliny, która może zalegać w drogach oddechowych, utrudniając swobodny przepływ powietrza. Za to alkohol spożywany przed snem rozluźnia mięśnie, co prowadzi do niekontrolowanych i głośnych wydechów.
  • Stosuj olejki eteryczne – częstą przyczyną chrapania są infekcje dróg oddechowych oraz zapalenie zatok. Olejki na bazie eukaliptusa i mięty są skutecznym środkiem ułatwiającym oddychanie.

BEZPŁATNA DOSTAWA OD 99 zł. WYSYŁKA W 24h

PROFESJONALNE DORADZTWO

MASZ CZAS NA ZWROT 30 DNI

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl