Opinie o Nas
Sposoby na sen – dobry sen
Sposoby na sen – dobry sen

Dlaczego sen jest tak ważny dla zdrowia?

Sen jest jednym z najważniejszych elementów życia każdego człowieka. Podczas odpoczynku w organizmie zachodzą intensywne procesy regeneracyjne, zwalnia metabolizm i są wydzielane ważne dla zdrowia hormony. Utrzymanie odpowiedniej homeostazy sprawia, że ciało jest mniej podatne na choroby, a system immunologiczny lepiej pracuje. Podczas snu wytwarzana jest melatonina, która kontroluje wewnętrzny zegar biologiczny, niweluje stres oraz wpływa na jakość wypoczynku. 

Bez odpowiedniej ilości snu organizm jest postawiony w stan ciągłej gotowości i nie ma kiedy się zregenerować. Dlatego staje się bardziej podatny na choroby. Długotrwale utrzymujące się zaburzenia snu powodują przewlekłe zmęczenie, rozdrażnienie oraz spadki koncentracji, a to bezpośrednio przyczynia się do obniżenia wydajności organizmu.

Jakie są przyczyny zaburzeń snu?

Długość snu jest bardzo indywidualną sprawą i zależy od wielu czynników. Przyjmuje się, że dorosły człowiek powinien odpoczywać 8-9 godzin, podczas gdy dzieci potrzebują tego czasu znacznie więcej. Należy jednak pamiętać, że od długości snu jest ważniejsza jego jakość. Częste wybudzanie się w nocy sprawi, że wstaniesz zmęczony, nawet gdy spędziłeś w łóżku 9 godzin. 

W większość przypadków przyczyny bezsenności wynikają z nieodpowiedniego stylu życia. Nadmierny stres, zamartwianie się oraz nawarstwienie się obowiązków mogą doprowadzić do tego, że będzie trudno Ci się zrelaksować. Wśród najczęstszych przyczyn wymieniane są również:

  • problemy osobiste,
  • niedobory witamin, głównie B3 9 B6,
  • nadużywanie alkoholu,
  • nieodpowiednia dieta,
  • brak aktywności fizycznej,
  • chrapanie i bezdech senny,
  • nieodpowiednia warunki do snu,
  • depresja i choroby psychiczne,
  • nieregularny tryb życia.

W większości przypadków wystarczy wyeliminować czynniki, które niekorzystnie wpływają na sen. Okresowe trudności z zasypianiem zwykle stanowią problem przejściowy. Jeżeli jednak utrzymują się one dłużej niż 3 tygodnie, może to oznaczać bezsenność.

Jakie są objawy bezsenności?

Długotrwale utrzymujące się zaburzenia snu są klasyfikowane jako choroba. Może ona doprowadzić do pojawienia się poważnych dolegliwości psychicznych i znacznie obniżyć jakość życia. W tym przypadku może być konieczne wdrożenie odpowiedniego leczenia, a także terapia psychologiczna, która pozwoli lepiej zrozumieć przyczyny bezsenności. 

Jakie symptomy zwiastują, że zmagasz się z zaburzeniami snu?

  • Trudności w zasypianiu, objawiające się długim czasem upływającym od momentu położenia się do zaśnięcia.
  • Wybudzanie się w nocy.
  • Budzenie się nad ranem i trudność w ponownym zaśnięciu, mimo odczuwanego zmęczenia.
  • Przewlekłe zmęczenie utrzymujące się od momentu obudzenia aż do końca dnia.
  • Niemożność wyspania się mimo zapewnienia sobie odpowiedniej długości wypoczynku.

Jeżeli bezsenność nie wynika z poważnych zaburzeń, można spróbować skutecznych domowych sposobów, które pozwolą wyeliminować problemy z nocnym wypoczynkiem.

Skuteczne sposoby na zdrowy i dobry sen

Wyeliminowanie złych nawyków oraz zadbanie o swoje samopoczucie to najprostsze sposoby, aby poprawić jakość snu. Zanim sięgniesz po tabletki nasenne, spróbuj tych kilku sprawdzonych metod.

  • Staraj się prowadzić regularny tryb życia zorganizuj swój plan dnia tak, aby był powtarzalny. Postaraj się określić godzinę, o której kładziesz się do łóżka i wstawaj o podobnych porach. Nawet jeżeli masz dzień wolny, nie spędzaj go całego w łóżku.
  • Zadbaj o odpowiednie warunki do snu – sypialnia powinna być miejscem przeznaczonym jedynie do wypoczynku. Zadbaj o to, aby wyeliminować z niej sprzęty elektroniczne, które mogą zaburzać relaks. Zamontuj rolety, aby ograniczyć ilość światła. Możesz także zaopatrzyć się w specjalną opaskę na oczy, która zablokuje dostęp do drażniących bodźców świetlnych.
  • Stosuj odpowiednią dietę – przed snem nie powinno się jeść ciężkostrawnych, obfitych posiłków. W zamian za to przekąś coś lekkiego, co nie obciąży żołądka.
  • Spróbuj się wyciszyć – bezpośrednio przed snem staraj się skoncentrować myśli na czymś przyjemnym. Unikaj rozmyślania o problemach i trudnych sytuacjach. W ciągu dnia możesz spróbować medytacji i różnych technik relaksacyjnych. Żeby całkowicie się wyciszyć i skoncentrować na odprężeniu, możesz wykorzystać opaskę na oczy 3D. Jej konstrukcja pozwala na swobodne mruganie, jednak ogranicza dopływ światła, dzięki czemu łatwiej będzie Ci się zrelaksować.
  • Zrezygnuj z używek – wbrew pozorom lampka wina przed snem wcale nie ułatwi zasypiania. Alkohol sprawia, że sen jest płytki i przerywany. Warto także ograniczyć spożywanie kawy, herbaty i napojów energetycznych, które ze względu na zawartość kofeiny stymulują organizm.
  • Zadbaj o wygodne łóżko – spokój i cisza panujące w sypialni mają duże znaczenie dla jakości snu. Nie można jednak zapominać o odpowiednim materacu, a nawet o starannym wyborze pościeli. W tym przypadku poszewka jedwabna będzie dużo lepszym rozwiązaniem niż bawełniana. Dlaczego? Ponieważ to chłodny i miękki materiał.
  • Żyj aktywnie – wystarczy krótki spacer przed snem, aby dotlenić organizm i przygotować się lepiej do snu. Oprócz tego aktywność fizyczna powoduje zmęczenie, dzięki czemu łatwiej będzie ci zasnąć.
  • Wyeliminuj czynniki drażniące – nadmierne światło czy włączony telewizor to tylko niektóre elementy, które mogą pogorszyć jakość snu. Poważnym problemem jest także chrapanie, które może utrudnić sen zarówno osobie wydającej głośne dźwięki, jak i tym w jego otoczeniu. Tę przypadłość można wyeliminować, stosując specjalne opaski na chrapanie lub zmieniając pozycję snu na boczną, zamiast odpoczywać, leżąc na wznak.

Stosując się do tych porad, możesz być pewien, że jakość snu znacznie się poprawi. Gdy mimo zmiany złych nawyków bezsenność w dalszym ciągu się utrzymuje i uniemożliwia Ci normalne funkcjonowanie, zgłoś się do specjalisty.

BEZPŁATNA DOSTAWA OD 99 zł. WYSYŁKA W 24h

PROFESJONALNE DORADZTWO

MASZ CZAS NA ZWROT 30 DNI

do góry
Sklep jest w trybie podglądu
Pokaż pełną wersję strony
Sklep internetowy Shoper.pl